Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk værktøjer

Udvikling

Vi er altid opmærksomme på barnets udvikling og ønsker at medvirke til en god udvikling for alle børn. Det betyder at vi har brug for at sikre, at vi ikke overser noget. Vi benytter forskellige vurderingsværktøjer, men ikke, hvor barnet skal være i en testsituation.

Kompetencehjulet
Dette redskab stiller personalet flere hundrede spørgsmål omkring barnets udvikling og udfra disse svar danner den et her-og-nu billede af barnets udvikling indenfor de 6 læreplanstemaer:

Personlig udvikling 
social udvikling
sproglig udvikling
krop og bevægelse
kunst og kultur 
natur og naturfænomener
 

Trasmo

Dette er også et redskab, som anvendes ved at medarbejderen besvare spørgsmål og dermed danner et her-og-nu billede af banet. Her er fokus på bevægelse og sansning. Dette redskab er et krav i Køge kommune.

TrasMo hjælper til at identificere børn, der er i risiko for ikke at udvikle de vigtige sansemotoriske færdigheder. TrasMo-skemaet er til brug ved registrering af, hvordan barnet bruger sine sansemotoriske færdigheder i dagligdagen i daginstitutionen.

TrasMo beskriver aktiviteter, der er typiske for børn i de forskellige aldersgrupper inden for 8 forskellige områder: 

personlige færdigheder
daglige færdigheder
leg
regulering af sanseindtryk
grovmotorik
finmotorik
tegnefærdigheder
boldfærdigheder

 

Sprogtrappen

Vi har fået lov til at erstatte de lovpligtige sprogscreeninger med Sprogtrappen. I samarbejde med sprogforsker Pia Thomsen har Område Vest haft et forskningsprojekt omkring medarbejderne indflydelse på børns sprogudvikling. Det betyder at alle medarbejdere i Børnehuset Gulminen er særligt uddannet således, at børnenes sprogudvikling er med i alle aktiviteter, som medarbejderne laver sammen med dem. Ved at personalet arbejder med sprog i alle aktiviteter, sikre vi den bedst mulige udvikling på det sproglige område. Vi kan indplacere barnet på en sprogtrappe og dermed se, hvilket område i deres udvikling vi særligt kan stimulerer for at sikre sig et godt sprog hos barnet. At arbejde med denne sprogtrappe har givet os et overblik over børnene udvikling og en tydelig retning for, hvor vi særligt skal have vores opmærksomhed. 

Systemisk refleksion

I et samarbejde med Søren Fisker er vi i Område Vest ved at uddanne personale i alle vores dagtilbud til at kunne lave en proces med medarbejderne omkring børn i udsatte positioner. Det betyder at vi hurtigt kan hjælpe børn i vanskeligheder. Ved at alle medarbejdere er klar på det enkelte barns behov for støtte kan vi hurtigt få vendt en ikke hensigtsmæssig udvikling. 

Vækstmodellen

Vækstmodellen er en mødeform, hvor vi via plancher arbejder med det der fungerer, det der udfordrer, handlemuligheder og endelig hvilke aftaler vi kan indgå. Når vi begynder en møderække på denne måde oplever vi fra tid til anden at forældre finder denne metode meget "pædagogisk" , men forældre fortæller bagefter ofte at det har haft en stor betydning for barnet eller familiens trivsel. Det pædagogiske personale oplever også at børnene kommer til at trives og fungere langt bedre. 

Marte meo

Marte meo er en metode, hvor vi efter tilladelse fra forældre, filmer barnet og personalet eller barnet og forældrene i samspil. Efter en analyse fra en Marte-meoterapeut laves der en tilbagemelding til medarbejderen eller forælderen. Gennem denne metode ønsker vi at bidrage til et mere støttende og udviklende samspil mellem barnet og denne omsorgspersoner. Denne metode bringes kun i spil efter særlig tilladelse fra forældre.